Summary
This contribution describes steps in the development of the psychological rehabilitation of people with spinal cord injury up to the current research status. Thereby it is shown how the psychological rehabilitation took roots in the medical environment. The first approach based on psychoanalytic interpretations followed by stage models foremost explaining the adjustment process anecdoticly. Then, the empirical outcome research has started trying to highlight their results with the following coping and appraisal research. A more comprehensive model of adjustment (Airbag), the cognitive effectiveness training (CET), social support and the close persons' burden as well as the relationship to the bio-psycho-social model of the ICF are presented.
Zusammenfassung
Dieser Beitrag beschreibt schwerpunktmässig die Entwicklung der psychologischen Rehabilitation bei Querschnittlähmung von den Anfängen bis zum aktuellen Forschungsstand. Dabei wird gezeigt, wie sich die psychologische Rehabilitation innerhalb der medizinischen Strukturen zu entwickeln begann und welchen Weg sie genommen hat. Die ersten Betrachtungsweisen waren psychoanalytisch geprägt, gefolgt von Phasenmodellen der Verarbeitung mit oft anekdotischen Beschreibungen. Dann setzte die empirische Outcome-Forschung ein, die ihre Ergebnisse mit der anschliessenden Coping- und Appraisal-Forschung zu erhellen versuchte. Es werden ein erweitertes Bewältigungsmodell (Airbag), ein Trainingsprogramm (CET), die soziale Unterstützung und die Belastung der Angehörigen sowie die Beziehung zum bio-psycho-sozialen Modell der ICF beschrieben.
Similar content being viewed by others
Literatur
Anson CA, Shepherd C (1996) Incidence of secondary complications in spinal cord injury. Int J Rehabil Res 19 (1): 55–66
Barz H (1986) Psychopathologie und ihre psychologischen Grundlagen. Huber, Bern
Bateson G (1983) Ökologie des Geistes. Anthropolog. psycholog. biolog. epistemolog. Perspektiven. 6. Aufl, Sonderausg. Suhrkamp, Frankfurt a. M
Bombardier CH, Richards JS, Krause JS, Tulsky D, Tate DG (2004) Symptoms of major depression in people with spinal cord injury: implications for screening. Arch Phys Med Rehabil 85: 1749–1756
Budde H-G (1988) Auswirkungen und Bewältigung von Behinderung: Psychologische Ansätze. In: Koch U, Lucius-Hoene G, Stegie R (Hrsg) Handbuch der Rehabilitationspsychologie. Springer, Berlin, S 101–119
Buck M, Beckers D (1993) Rehabilitation bei Querschnittlähmung. Ein multidisziplinärer Leitfaden. Springer, Berlin
Buck M, Beckers D, Pons C (1996) Querschnittlähmung. Ein Ratgeber für Betroffene und ihre Angehörigen. Springer, Berlin
Chevalier Z, Kennedy P, Sherlock O (2009) Spinal cord injury, coping and psychological adjustment: a literature review. Spinal Cord 47: 778–782
Clay DL, Hagglund KJ, Frank RG, Elliott TR, Chaney JM (1995) Enhancing the accuracy of depression diagnosis in patients with spinal cord injury using Bayesian analysis. Rehabil Psychol 40 (3): 171–180
Craig AR, Hancock KM, Dickson H, Martin J, Chang E (1990) Psychological consequences of spinal cord injury: a review of the literature. Aust N Z J Psychiatry 24: 418–425
Eisenhuth J (2011) Der Verarbeitungsprozess. In: Haas U (Hrsg) Pflege querschnittgelähmter Menschen. Huber (in Vorbereitung)
Elfström ML, Kreuter M, Rydén A, Persson LO, Sullivan M (2002) Effects of coping on psychological outcome when controlling for background variables: a study of traumatically spinal cord lesioned persons. Spinal Cord 40: 408–415
Elliott TR, Herrick S, Witty T, Godshall F, Spruell M (1992) Social support and depression following spinal cord injury. Rehabil Psychol37: 37–48
Elliott TR, Shewchuk R (1995) Social support and leisure activities following severe physical disability: testing the mediating effects of depression. Basic Appl Soc Psychol16: 471–487
Elliott TR, Frank RG (1996) Depression following spinal cord injury. Arch Phys Med Rehabil 77: 816–823
Elliott TR, Kennedy P (2004) Treatment of depression following spinal cord injury: an evidencebased review. Rehabil Psychol 49: 134–139
Exner G, Hoser H (2000) Wie alt werden Querschnittgelähmte heute? In: Zäch GA, Gmünder HP, Koch HG (Hrsg) Querschnitt im Längsschnitt. Erstversorgung, lebenslange Betreuung. DMGP Nottwil, S 126–129
Falek A, Britton S (1974) Phases in coping. Soc Biol 21: 1–7
Ferber C (1988) Auswirkung und Bewältigung von Behinderung: Soziologische und sozialpsychologische Zugangsweisen. In: Koch U, Lucius-Hoene G, Stegie R (Hrsg) Handbuch der Rehabilitationspsychologie. Springer, Berlin, S 74–85
Frank RG, Kashani JH, Wonderlich SA, Lising A, Viso, LR (1985) Depression and adrenal function in spinal cord injury. Am J Psychiatry 142: 252–253
Frank RG, Elliott TR (1987) Life stress and psychologic adjustment following spinal cord injury. Arch Phys Med Rehabil 68: 344
Frank RG, Elliott TR, Corcoran JR, Wonderlich SA (1987) Depression after spinal cord injury: is it necessary? Clin Psychol Rev 7 (6): 611–630
Freud S (1981) Abriss der Psychoanalyse. Fischer , Frankfurt a. M
Fullerton DT, Harvey, RF, Klein MH, Howell T (1981) Psychiatric disorders in patients with spinal cord injuries. Arch Gen Psychiatry 38: 1361–1371
Grüninger W, Klassen R (Hrsg) (1987) Psychologische Aspekte in der Rehabilitation Querschnittgelähmter. Edition Schindele, Heidelberg
Jochum H, Rauchfleisch U, Lüscher N (2001) The need for psychotherapy in paraplegic pressure sore patients. IMSOP. Oral presentation at the 40th annual scientific meeting of the International Medical Society of Paraplegia (IMSOP), Nottwil, Switzerland
Kahan JS, Mitchell JM, Kemp BJ, Adkins RH (2006) The results of a 6-month treatment for depression on symptoms, life, satisfaction, and community activities among individuals aging with a disability. Rehabil Psychol 51: 13–22
Kennedy P, Rogers BA (2000) Anxiety and depression after spinal cord injury: a longitudinal analysis. Arch Phys Med Rehabil 81: 932–937
Kennedy P, Duff J (2001) Post traumatic stress disorder and spinal cord injuries. Scientific Review. Spinal Cord 39: 1–10
Kennedy P, Duff J, Evans M, Beedie A (2003) Coping effectiveness training reduces depression and anxiety following traumatic spinal cord injuries. Br J Clin Psychol 42: 41–52
Kennedy P, Marsh N, Lowe R, Grey N, Short E, Rogers B (2000) A longitudinal analysis of psychological impact and coping strategies following spinal cord injury. Br J Health Psychol 5: 157–172
Kennedy P, Lude P, Elfström ML, Smithson E (2010) Cognitive appraisals, coping and quality of life outcomes: a multi-centre study of spinal cord injury rehabilitation Spinal Cord advance online publication 9 March 2010; doi: 10.1038/sc.2010.20
King C, Kennedy P (1999) Coping effectiveness training for people with spinal cord injury: preliminary results of a controlled trial. Br J Clin Psychol 38: 5–14
Krause JS, Rohe DF (1998) Personality and life adjustment after spinal cord injury: an explanatory study. Rehabil Psychol 43 (2): 118–130
Kübler-Ross E (1996) Interviews mit Sterbenden. Kreuz, Stuttgart
Lude-Sigrist P (2002) Querschnittlähmung: Innensicht versus Außensicht des Verarbeitungsprozesses bei Direktbetroffenen. Ergebnisse einer Längsschnitt- und einer Querschnittstudie. Unveröffentlichte Dissertation, Universität Bern
Lude-Sigrist P, Lude-Sigrist Y (2004) Bewältigung von Querschnittlähmung bei Direktbetroffenen und Angehörigen bzw. nahen Bezugspersonen. Ludwig-Guttmann-Preisträger, Kurzfassung der Preisarbeiten (http://www.dmgp.at)
Lude P, Kennedy P, Evans M, Lude Y, Beedie A (2004) Post traumatic symptoms following spinal cord injury: a comparative review of British and Swiss samples. Spinal Cord 43: 102–108
Lude P, Lude-Sigrist Y (2008) Bewältigungsstrategien. In: FGQ: Sonderheft "Gesundheit" der Fördergemeinschaft der Querschnittgelähmten. Humanis, Mölsheim, S 21–25
Lude-Sigrist Y (2002) Querschnittlähmung: Der Verarbeitungsprozess bei Angehörigen bzw. nahen Bezugspersonen. Ergebnisse einer Längsschnitt- und einer Querschnittstudie. Unveröffentlichte Dissertation, Universität Bern
Marx J (2000) Die Bedeutung der Trauerarbeit für die poststationäre Rehabilitation traumatisch Querschnittgelähmter. Bezugsquelle: Herr Hanno Kock, dipl.-psych. Psychologe am BG-Unfallkrankenhaus, Hamburg
Meyerhans M (1999) Querschnittgelähmt – Und was passiert in der Seele? In: Schweizer Paraplegiker-Vereinigung (Hrsg) Paradidact. Lehrmittel, Kantonsstrasse 40, CH-6207 Nottwil, S 11
Michel D (1999) Was ist eine Querschnittlähmung? Medizinische Dokumentation. In: Schweizer Paraplegiker-Vereinigung (Hrsg) Paradidact. Lehrmittel, Kantonsstrasse 40, CH-6207 Nottwil, S 1
National Spinal Cord Injury Statistical Center (NSCISC 2004). Annual Statistical Report for the Model Spinal Cord Injury Care Systems (http://version2.scireproject.com/pdf/SCIRE_II_CH1.pdf)
Nick E (2010) Selbstwirksamkeit und Selbstwert als Personenbezogene Faktoren im Kontext von Funktionsfähigkeit und Behinderung bei Rückenmarksschädigung – eine ICF-basierte Studie. Masterarbeit. Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften (ZHAW)
Rick Hansen Man-in-Motion Foundation (RHMIMF) (2004) Ipsos Reid SCI Community Survey (http://version2.scireproject.com/pdf/SCIRE_II_CH1.pdf)
Scharfetter Ch (1985) Allgemeine Psychopathologie. Thieme, Stuttgart
Schürch B (1999) Kombinierte urodynamische und neurophysiologische Diagnostik der Blasenentleerungsstörungen. Aus Regeneration Ausgabe 14, Frühjahr 1999 (http://www.ifp-zh.ch/index.php?id=62)
Seidler GH (1988) Ausgewählte neurologische Krankheitsbilder: Spina bifida, Querschnittlähmung, Multiple Sklerose, Parkinsonismus, Hydrozephalus. In: Koch U, Lucius-Hoene G, Stegie R (Hrsg) Handbuch der Rehabilitations psychologie. Springer, Berlin, S 585–609
Siller J (1969) Psychological situation of the disabled with spinal cord injuries. Rehabilitation Literature 30: 290–296
Spada H, Ernst AM, Ketterer W (1990) Lernen. Klassische und operante Konditionierung. In: Spada H (Hrsg) Allgemeine Psychologie. Huber, Bern, S 323–372
Strauss DJ, Devivo MJ, Paculdo DR, Shavelle RM (2006) Trends in life expectancy after spinal cord injury. Arch Phys Med Rehabil 87: 1079–1085
Sturm E (1979) Rehabilitation von Querschnittgelähmten. Eine medizinpsychologische Studie. Huber, Bern
Tate DG, Forchheimer M, Maynard F, Dijkers M (1994) Predicting depression and psychosocial distress in persons with spinal cord inury based on indicators of handicap. Am J Phys Med Rehabil 73: 175–183
Trieschmann RB (1988) Spinal cord injuries: psychological, social and vocational rehabilitation, 2nd edn. Demos, New York
Vischer F (2009) Es zählt, was du kannst. Vom Umgang mit Einschränkungen, S 1–2 (http://www.fritzvischer.ch/index/kann/textproben/mainColumnParagraphs/09/document/Es%20zählt,%20was%20du%20kannst.pdf)
World Health Organization WHO (2001) International classification of functioning, disability and health: ICF short version. WHO Library Cataloguing-in-Publication Data, Geneva
Wiese UH (2000) Regenerative Prozesse im Rückenmark und ihre klinisch-funktionelle Relevanz. In: Zäch GA, Gmünder HP, Koch HG (Hrsg) Querschnitt im Längsschnitt. Erstversorgung, lebenslange Betreuung. DMGP Nottwil, S 76–82
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
About this article
Cite this article
Lude, P. Querschnittlähmung: Psychologischer Forschungsstand. Psychotherapie Forum 18, 153–161 (2010). https://doi.org/10.1007/s00729-010-0334-x
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00729-010-0334-x